Siirsin tänne tuolta ostettua puolelta: Alkuperäinen nimi näyttelylleni ja kirjalleni oli "Viimeinen näytös". Ei kelvannut museolle, eikä kirjan taittajalle. Eksytään sitten uusille poluille. Voi tulla eteen umpikujakin. Yli puolet mukaan ajateltua niin näyttelystä kuin kirjastakin jäi julkaisematta.Vaan nyt pitäisi ostaa filmiä ja 4x5 kasetteja. MV-kehitys hoituu valokuvakeskuksella ja skannauskin. Vedostus myös. Ei kai se taito ole unohtunut, kun ei pyörälläajokaan. Luulen hallitsevani niin perinteisen, kuin diginkin. Uudet materiaalit siellä anagolisella puolella ovat kyllä muuttuneet. Vaativat hienosäätöä.
Jos ei sulle tarjota sopivaa pinoa kasetteja kotimaasta niin ebay.de planfilmkassette hakua voi seurata jos sopivaa pläjäystä näkyy. planfilmkassette | eBay
Juu, tarkkana ollaan oltu. Pienistä nuukaillan, kun on rahat menneet kalliisiin.Olen aina ihmetellyt, kun ihmiset sanovat, että onhan sulla varaa tuollaisiin, kun oli varaa tuommoiseenkin.Eivät osaa ymmärtää, että se "tuommoinen" vei ne rahat "tuollaisilta".Ajatteluni taitaa olla valovuosien päässä normaalista. Kapa
Kannattaa varmaan pohtia onko eroa sillä, miten valtakunnan suurten kustantamoiden työnjako- ja toimenkuva-asiat hoituvat verrattuna siihen, jos kootaan retrospektiivi osaajien ryhmällä. Tai no...
Hmm, ehkä ei. Varmaan itse kukin välillä törmää erilaisiin ihmisiin, joitten kertoma kummastuttaa. Mitenhän tuokin tyyppi elää, miten asuu, mitä syö, pukeutuuko hyvin, käykö kahviloissa vai onko säästäväinen. Nikon F Collection & Typology
Ja sitten filmipuolen kysymys: Kun ei näistä uusista filmeistä ole kokemuksia, niin mitkä ovat mielestänne olennaisimmat erot oheisilla filmeillä (4x5"): Fomapan 200 Retropan 320 SOFT Bergger PANCRO 400 Ilford FP4+ Ilford on tuttu viime vuosituhannelta, muista ei kokemusta. Lähinnä kiinnostaisi sävyjakauma, lähinnä tumman pään toisto ja rakeen koko. Kapa
Tuo Bergger on aika erikoinen viritys, olisi ehkä kiva ainakin kokeilla. Sehän on n..s kahden emulsion filmi, valettu kai sitten kahtena kerroksena. Toinen on herkempi. Tuloksena *luulisin* olevan aika mahtava valotusvara, vähän siihen suuntaan kuin niillä värikehitteessä kehitettävillä. Toisin sanoen, vähäkontrastisessa valaistuksessa varsin latteaa, mutta vaikeassa valossa varmasti auttaisi kontrastin hallinnassa. (Ei kokemusta, siis, mutta varmasti kiinnostava.)
Siksi kiinostaa. Kaksi emulsiota, hopeabromidi ja _-jodidi. Isot pojat ovat valitelleet noista Berggerin rakeista (tästä ei tosin ole paljoa ollut kommentteja), mutta varmaankin kokeilen, sillä sävyala ja valotusvara on todennäköisesti omanlaisensa. ja se kiinnostaa. Kapa
Värinegatiiviemulsioissa on ollut jo pitkään eri herkkyisiä kerroksia ajatuksella, että hitaampien herkistyksien valottuessa rakeisuus vähenee jne. Veikkaan myös, että näin T-Max 3200 toimii, vaikka en nyt ihan suoralta kädeltä muistakaan.
No niin, nyt on Wista 45 D kotona, ja fujinon 5,6/135 mm. Aikani pyörittelin ja huomasin, että tähyslasi on vinossa ja samalla tavalla kasetti menee vinoon, kun sen lykkää sisään. Kummasti takerteleekin. ikani tuota tuijottelin ja kääntelin ja irroittelin kehikot toisistaan. Ei auttanut. Parin päivän huilitauko ja vielä kerran yritys. Irroitin kasettipesän/tähyslasin pyörivästä perästä (ei tarvitse ruuvimeisseliä) ja lykkäsin hetken mielijohteesta osat eri tavalla takaisin. tällä kertaa käänsin kehikkoa 180 astetta. Nyt pelittää. Taitaa minussa olla korjaajan vikaa. En kylläkään tajua, mitä tapahtui tämän maagisen käännön seurauksena. Pääasia, että toimii, niin kuin pitääkin. Vaan yksi asia vielä. Valotiivistesuperloni on täysin kanttuvei, pudottelee pelkkää mustaa kuivaa jauhoa. En ole vielä mitannut uran leveyttä/syvyyttä, mutta mistäs noita tiivisteitä voisi tiedustella. Sellaisia kunnollisia. Kapa p.s. Onko Fotoyks ainoa paikka Suomessa missä kehitetään C-41 laakaa? Mikä on laatu, vai pitääkö lähettää Berliiniin ja itkeä taas lompakon ohentumista.
Kiitos, Ben käynpä sivuilla.Tuo kyllä vilahti silmieni edessä, mutta en sen enempää kiinnittönyt huomiota. Kapa