Paketti tuli tänään hyvin, edullisesti ja siistinä perille UKsta...kun muistin erikseen pyytää etteivät käytä UPSia... royal mail + suomenposti = aina toimii
Minulle on tulossa lähetys postitse Ruotsista. Paketti toimitettiin Tukholman postiin tiistaina 4.12. Seuraava päivä 5.12. meni siihen että paketti kuskattiin täysin vastakkaiseen suuntaan eli Malmöhön. Siitä on nyt kulunut kaksi vuorokautta, eikä Malmön jälkeen ole näkynyt uutta päivitystä. Todennäköisesti maanantaina näkyy että paketti on saapunut Suomeen ja hyvällä onnella on tiistaina noudettavana postista (tai ehkä sittenkin vasta keskiviikkona, postihan ei liiku mihinkään tiistaisin). Eli vähintään viikko menee paketin kuskaamiseen Tukholmasta Espooseen. Normimeinikiä postilta.
Nyt se mun pakettini on kuljetettu Malmöstä Järfällaan, joka on aivan lähtöpisteen eli Tukholman vieressä. Ruotsin posti on siis neljässä päivässä kuljettanut pakettini kokonaiset 10 km. No, toivottavasti ehtii jouluksi perille sillä paketissa on joululahja tyttärelleni.
Kiusallinen piirre näissä kuriiripalveluissa on, että odotettuasi koko paivän kotona pakettia kännykkä taskussa, vastaanotat ensimmäisenä yhteydenottona viestin, jossa kerrotaan a) olemme käyneet ovesi takana, mutta ketään ei ollut kotona b) yritimme tavoittaa puhelimitse, mutta emme saaneet teitä kiinni. Valehtelu harmittaa aina. Niin ja kaikkein pahin tässä lajissa on Nordpost.
Posti yllättää lauantailla. Paketti lähtenyt eilen Oulusta ja äsken tuli saapumisilmoitus. katso liitettä 247234
Posti ei taaskaan yllättänyt. Paketin toimittaminen Oulusta Helsinkiin kesti viikon päivät ja välillä paketti hukassa siten että postilla ei ollut mitään tietoa missä se liikkui. katso liitettä 247249 katso liitettä 247250 katso liitettä 247251
Jatkanpa hieman postin pakettien kuljetuksista, vaikka se on alkuperäisen otsikon kannalta offtopic. Posti mainostaa/antaa ymmärtää, että pakettiin laitettava "Helposti"koodi auttaa lähettämään paketteja, kun lähetys on maksettu valmiiksi netissä. Mutta maksettaessa saatavan lähetystunnuksen kirjausten perusteella paketti ei ole toimitettu postille ennenkuin jakelukeskus on rekisteröinyt eli parittanut helpostikoodin ja lähetystunnuksen. Jos paketti katoaa lähetystoimipaikan ja jakelukeskuksen välillä, niin se on postin järjestelmien mukaan toimittamatta postilla ja siten lähettäjän vastuulla. Ihan kummallista toimintaa.
Kun laittaa pakettiautomaattiin sillä HELPOSTI koodilla siitä jää heti jälki seurantaan. Helpottaa muuten älyttömästi lähettämistä siinä vaiheessa kun ei todellakaan tarvitse kuin näpyttää se lyhyt koodi niin siellä on kaikki muu jo valmiiksi. Kuulostaa kummalta ettei tiskillä saisi pyydettäessä kuittausta lähetyksestä. Muta onhan se uskottava kun noin sanotaan, ettei niitä siellä mitenkään kuitata sisään. Tietenkin kun uskaltaa jättää sinne vaan jonottamatta niin sittenhän se on luotettava että se kirjautuu jossain vaiheessa järjestelmään kuljetettavaksi jätetyksi.
Jokaisen organisaation toiminnan perusidea on, että tavara ei katoa ihan joka välissä. Olisi typerää ja kallista skannata lähetyksiä sisäisen valvonnan vuoksi ilman, että skannaus tarjoaa relevanttia tietoa paketin kulusta.
Tuota en tiennyt, mutta jos ei ole automaattia tai siinä ei ole tilaa (joulun alla usein), niin silloin pitää jonottaa saadakseen kuittauksen. Toimipaikat (myös asiamies-) skannaavat lähetystunnuksen aina. Kyse on asiakkaan oikeusturvasta eikä vain sisäisestä valvonnasta. Jos kirjauksiin jää tilapäinenkin jäljittämätön aukko , niin se on auditointiperiaatteiden näkökulmasta puute. Ilman helpostikoodin liittämistä lähetystunnukseen aukko on olemassa. Jos automaatilla saa helpostikoodin linkattua lähetystunnukseen niin homma toimii. Mutta jos saat vain kuittauksen helpostikoodillisen jättämisestä, niin sekin on jo parempi, koska silloin lähettäjällä on kuittaus paketin siirtymisestä postin vastuulle. Mutta se aukko on etenkin lähetyksen vastaanottavan asiakkaan kannalta edelleen olemassa. Hän näkee vain virheellisen tiedon, ettei pakettia ole vielä toimitettu postille. Ja se poistuu vasta lajittelukeskuksen kirjauksessa. Käsittääkseni helpostikoodilla ei pysty lähetystä seuraamaan, se onnistuu vain lähetystunnuksella. Muistaakseni helpostikooditarrassa on oma uniikki viivakoodi, jolla posti varmaankin pystyy jäljittämään paketin, ehkä. Mutta kuinka moni asiakas ottaa kopion viivakoodista? Tai jääkö asiakkaalle sitä viivakoodia, mikä ei ole se helpostikoodi? Tämän takia olen itse aina teipannut sen lähetystunnuksellisen "pakettikortin" paketin päälle, jolloin seuranta on aukoton heti eikä vasta seuraavana työpäivä tehtynä jollain muulla paikkakunnalla. Jos siis jätät helpostikoodillisen paketin toimipaikkaan perjantaina sen jälkeen, kun sieltä on jo päivän toimitus lähtenyt, niin lähetystunnuksen mukaisella haulla pakettia ei ole toimitettu postille. Ja se koodien yhdistäminen saattaa tapahtua vasta seuraavana tiistaina logistiikkaketjujen toiminnasta riippuen. Siis ikäänkuin kateissa neljä päivää. Ehkäpä tämä pohdinta on entisen ammatin peruja. Ei sitä niin helposti karvoistaan pääse. Toisaalta olen aikoinaan 1970-luvulla ollut mukana luomassa arvolähetysten systeemiä, jossa luotettiin juuri tuohon postin kirjaamattomien kuljetusten jäljittämättömyyteen. Menettely kelpasi myös vakuutusyhtiöille. Mutta silloin lähetyksien määrä ja käsittely oli jotain ihan muuta.
Mä en edes tiedä yhtään hävinnyttä lähetystä lähipiiristäni. Netistä toki saattaa löytää muutaman kerrotun tapauksen pitkältä ajanjaksolta. Jossain väärällä reitillä seilaavia on kyllä itsellenikin sattunut.
Ikinä ei ole suomen posti yhtään lähetystä hävittänyt minullakaan tai tutuilla... Oisko urbaani legenda nuo häviämiset tai sitten ihmisillä menneet firmat sekaisin??
Jos seurantaa tarkastelee, niin 'häviämiset' (joksikin aikaa) ovat omissa kokemuksissani yleisimpiä Matkahuollolla. Pahimmillaan pelkkää tyhjää ja sitten yhtäkkiä: noudettavissa. Mutta on niitäkin seilannut vääriä reittejä ja myös jäänyt oikeasti päiviksi johonkin paikoilleen. Postia jotkut vaan haukkuu kuin kouluruokaa. Vennamon poika pisti ranttaliksi siellä aikoinaan ja siitä alkoi uusi ajanjakso.
Minulle tulossa oleva paketti on kadonnut. Käsin kirjoitettu saapumisilmoitus oli pudotettu postiluukusta, mutta pakettia ei koskaan löytynyt. Siis aikaan, jolloin digitoitua seurantaa ei ollut. Posti suostui korvaamaan vain postimaksun lähettäjälle, koska heidän mielestään se oli perille tulematon ja ainoa tapa saada muutos päätökseen olisi ollut oikeuskäsittely. Kyseessä ei kuitenkaan ollut minun maksama sisältö, mutta se harmitti kaikkia muita paitsi postia. On yksi matkahuollonkin kautta Verkkokauppa.comista mökille tulossa ollut liesi kateissa. Lähetyksessä oli kaksi kollia, joista toinen tuli perille, mutta varsinainen liesi ei. Verkkokauppa sanoi lähetyksen menneen Matkahuollolle, joka ei löytänyt siitä mitään kirjausta. Ja liesi oli myös Verkkiksen viimeinen eikä sitä ollut enää saatavilla, joten lähettivät samaan hintaa 150€ kalliimman. En tiedä miten sopivat keskenään kustannuksista.
Työssäni lähettämiäni lähetyksiä (Posti) on kokonaan kadonnut ainakin kaksi. Molemmat ihan tärkeitä asiakirjoja. Sen lisäksi usean perille toimittaminen on kestänyt enemmän kuin kymmenen päivää, joka on aivan kestämätöntä. Henkilökohtaisille lähetyksille ei ole koskaan tapahtunut mitään, mutta lähetän omia lähetyksiä tosi vähän, kun en esimerkiksi myy juuri mitään koskaan. Esimerkiksi alkuperäiset valtakirjat kulkevat jatkuvasti kirjepostissa yli viikon, ja tämä on niin yleistä, että se on pakko ottaa huomioon aikataulujen suunnittelussa. Lisäksi itselleni tulleita pakettilähetyksiä posti on onnistunut turmelemaan ainakin kaksi, toisen kuljetuksessa ja toisen tunkemalla ylisuuren lähetyksen postilaatikkoon. Tämä jälkimmäinen on mielestäni täysin käsittämätöntä. Nämä siis ainakin muistan. Että urbaanista legendasta ei ole kyse. Eikä agraarista tai muustakaan legendasta. Itse suosin tosiaan Matkahuoltoa toimitustapana, lähetysten saajana, aina kun voi valita, koska itse en ole kohdannut yhtään ongelmaa, vain nopeita ja kunnollisia toimituksia. Jos ongelmia ilmenisi, pyrkisin vaihtamaan, mutta mielellään en Postiin.
Joo, mulla juuri vastikään runnoivat lähettämäni laatikon jossa oli Zeiss ZM erillisetsin (onneksi ei hajonnut mutta lähellä kuulemma oli) ja kerran ovat hukanneet lähettämäni objektiivin kokonaan. Onneksi ei ollut kovin kallis.
Mun käsittääkseni ei skannata enää nykyisin kuin pakettiautomaatin paketit. Kuuriirit taitaa kaikki käyttää pelkkää listaa vastaanottoon. Ja ymmärtääkseni siis posti nykyisin myös (nimim. kokemusta on haamusaapumisilmoituksista). Vai miten se Siwan kassa tai R-kioskin myyjä ehtisikään niitä paketteja skannailla muun työn ohessa? Ja muista kuin asiamiesposteista ei ole kokemusta enää pitkältä ajalta.
Postin saapuvat skannataan "sisään" ja niille annetaan samalla hyllypaikkanumero. Ei muuta mutta kun alkuvuodesta tuli mulle case jossa kotiin tuli noutolappu, mutta pakettia ei löytynyt ilman hyllypaikkaa, eikä seuranta sanonut tulleeksi toimipisteeseen, niin siinä sitä sitten selviteltiin.