Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kolmen pikkusalaman studio

Keskustelu osiossa 'Valaisu ja studiokuvaus' , aloittajana Keni, 27 Marraskuu 2018.

  1. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    Salamalaitteilla kuvaaminen on alue missä en mitenkään tunne olevani kotona. Mutta nyt tuli töissä eteen nakki johon pitää hieman skarpata, kyseessä johtoryhmän ja hallituksen potretit.

    - Alla kuva studiostani ja salamalaitteiden asettelusta.
    - Lapulla merkitty salamlaitteiden asetukset.
    - Kamera Canon 5D mk2 ja objektiivi Canon EF 100/2.
    - Kaksi testipotrettia kollegoistani, kuvat lähestulkoon suoraan kamerasta.

    Tällaista jälkeä saan vähäisellä osaamisellani aikaiseksi, onko jotain hyviä neuvoja mitä pitäisi ottaa huomioon? Ovatko varjot ok näin? Hieman minua askarruttaa millä korkeudella päävalon tulisi olla. Nyt nostin valoa hieman että sain heijastukset pois silmälaseista ja suuntasin jonkin verran ohi reflektoria kohti.

    Kiitollinen kommenteista ja asiallisista neuvoista!

    studio.jpg
    muistiinpanot.jpg
    V.jpg
    K.jpg
     
  2. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Se ihan perinteisin päävalon kulma olisi 45astetta/45astetta. Ei välttämättä huono jos perinteistä businesspotrettia ottaa. Tuota hius/korkovaloa voisi tuoda lähemmäs ja alemmas, vähän vaikea tuosta etäisyyksiä hahmottaa, laittaa siihen jotain jolla valon suuntaus on tiukemmin päälaen sijasta pään taakse ja mahdollisesti hartioille, jos kovin harmaapukuista tahtoo kuvattavat olla. Korkovalon tehot voisi olla suunnilleen samat kuin päävalon, riippuen toki niiden etäisyydestä kuvattavaan. Valo on minusta riittävän pehmeätä, naiset voisit kuvata naisvalolla, varjoposki enemmän kameraan päin. Jotain tällaista äkkiä tulee mieleen, mutta on täällä salamakuvausta kouluttaneitakin mukana, varmaan antavat parempia neuvoja...
     
    X valokuvaaja tykkää tästä.
  3. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Ehkä veisin päävaloa vähän sivummalle, tulis vähän enemmän varjoa poskelle.
    Mun mielestä läpiampuva sateenvarjo sopii studiossa vain täytevaloksi kameran suunnalta. Sitä kun käyttää päävalona niin valoa on ihan joka paikassa.
    Joku mattaharmaa tai valkoinen heijastava päävaloksi vois olla parempi. Jos salamassa riittää tarpeeksi tehoa, niin kuvattavan etupuolelta valo vähän ohi niin on valoa mitä heijastella varjopuolelle.
    Korkovalo vois olla vähän laajempi, valaisis muutakin kuin kapean kiilan hiuksiin.

    Sinänsä olosuhteisiin nähden tyydyttävä kuva.
     
  4. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    Kiitos Olli ja RB,

    Päävalo on noin 45 asteen kulmassa, tai ehkä hieman vähemmän. Kun suuntasin päävalon suoraan kasvoja kohti, tuli mielestäni turhankin kontrastikas varjo toiselle puolelle. Näissä testikuvissa suuntasin valoa hieman ohi reflektoria kohti. Läpiammuttavan sateenvarjon hankin pehmentääkseni nenän varjoja ja vähentääkseni otsan ja poskipään loistetta. Tämä auttoi kyllä selvästi näihin ongelmiin.

    Onko jotain neuvoa tai sääntöä miten korkealla päävalon olisi hyvä olla? Nyt valo suuntautuu lievästi alaspäin mallia kohti.
     
  5. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Varjon reunan terävyys riippuu mm. Valaisimen koosta ja etäisyydestä kuvattavaan. Läpiampuva varjo pehmentää varjoja, siinä olet oikeassa. Sen ongelma on tosiaan se että valoa heijastuu joka paikkaan, valaisimen eteen ja taakse.
    Mutta kyllä sillä pärjäilee jos muuta ei ole.
    Ja aivan oikein teit kun suuntasit valoa kohteen ohi heijastimelle. Ohutkankaisen sateenvarjon läpi voi tulla salamasta kirkas hotspotti, joka voi sotkea valon pehmentämistä ja sen on hyvä mennä kohteen ohi.
    Tositekijä tietysti voi käyttää kirkasta hotspottia hyväkseen tehokeinona.....mutta sehän ei tässä tuu kysymykseen.
    Valon korkeus on yläviistosta, varmaan se 45 astetta on hyvä lähtökohta. Sitten silmälasit, hiukset, kulmakarvat ym. voivat vaatia jotain hienosäätöä.
    Mutta tässä tilanteessa varmaan parempi vähän kohtuullisempi kontrasti niin ei erilaisten kuvattavien johdosta tuu yllätyksiä.
     
    Keni tykkää tästä.
  6. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    Kollegani jaksoi vielä poseerata, joten testit jatkuvat. Nyt nostin päävalon ylöspäin noin 45 asteeseen. Mutta tällä siirrolla ilmeni uusi ongelma, vasen silmä on ylhäältä hieman varjossa. Eli pitänee kuitenkin laskea valo hieman. Tämä kuva ainoastaan hieman rajattu, muuten täysin käsittelemätön. Hämmästyttävän paljon valo kyllä muuttuu muutamien senttien siirroilla mihin suuntaan tahansa. Mutta ehkä aika lähellä alkaa olemaan mitä näillä tuikuilla saa aikaiseksi, vai mitä olette mieltä?

    V.jpg
     
  7. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Anna vaan mennä vähän varjoon silmän, ei tuossa vieläkään ole paljoakaan varjoa missään, itse suosisin enemmän. Nykyään business-potretit kyllä valaistaan aika varjottomiksi, näkee jopa sitä, että vedetään noissakin beauty dishillä edestä suoraan, ihan kuin mallia kuvattaisiin.
    Tuo on just sitä sateenvarjon jälkeä kun valoa on paljon, varjopuolellekaan ei kauheasti muotoa synny. Mutta hyvä tuo siis on, siiitä vaan eteenpäin, kysymyshän on siitäkin mitä hakee ja toisaalta mihin saatavilla olevat välineet taipuu...
     
  8. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    Kiitos Olli. OK täytyy vielä miettiä ja ehkä hieman testailla. Ja saahan tuota silmän varjoa helposti säädettyä Lightroomissa tai Photarilla. Kun sattumoisin olen nyt hieman enemmän tarkastellut yritysten jory- ja hallituskuvia, olen tosiaan hämmästellyt niiden varjottomuutta, ei välttämättä aina kovin nättiä jälkeä. Mutta tässä nyt ei olla mitään taidetta tekemässä, yritän saada säädöt siten että olisi mahdollisimman varmaa ja tasaista jälkeä. Yleensä näiden herrojen ja naisten kuvaamiseen ei likene montaa minuttia per henkilö. Eikä näitä voi myöskään pyytää uudelleen kuvaan...
     
  9. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    Nämä kuvat muuten otettu seisten (malli siis). Onko jakkaran käytöllä jotain itua tai etua?
     
  10. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Seisten on aika hyvä, silloin vaatteet on päällä suorana.
     
  11. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    Thanks, tämä olikin ajatukseni!
     
  12. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    Vielä yksi kollega testipenkissä, ehkä säädöt alkaa olemaan kohdillaan.

    A.jpg
     
    mlphotic tykkää tästä.
  13. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Näissä parissa viimeisessä varjo tulee aikalailla nenän alle, nenän varteen tulee vain vähän. Pikkusen enempi vois tulla...siihen nenän viereen varjoo. Se on kuitenkin niin tosi paljon pään asennosta kiinni.
    Viimeisessä kuvassa on hyvää se, että malli istuu hieman vinottain kameraan nähden ja pääkin vähän kallellaan.
     
    Keni tykkää tästä.
  14. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    Kiitos RB, pidetään nämä neuvot ehdottomasti mielessä!
     
  15. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    Sellainen käytännön kysymys vielä, että miten tehdään jos joku malleista ehdottomasti haluaa kääntää toisen posken valoa kohti? Ei kai valoja lähdetä siirtämään (eikö ole hassun näköistä jos valon suunta vaikka yhdessä kuvassa muuttuu kun on kyse potrettisarjasta jossa kuvat vierekkäin)? Vai kuvataanko silloinkin samoilla säädöillä?
     
  16. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Ei tuollaisessa ”liukuhihna-kuvauksessa” kannata valoja käännellä. Varmaan noilla valoilla saa kohtuullista jälkeä vaikka joku päänsä kääntääkin toisinpäin.
    Aika usein kampausten takia jotkut tahtoo näyttää itsestään ”paremman” puolen.
     
  17. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    Yes, thanks jälleen!
     
  18. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    Jos jossain vaiheessa lähtisin hankkimaan heijastavan sateenvarjon päävalolle, minkä värinen olisi paras tähän settiin? Onko hopeinen liian raju?
     
  19. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 143
    496
    83
    Valkoisia varjoja vaan.
     
  20. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    OK! Mihin muuten niitä hopeisia käytetään?