Ai niin adapterihässäköiden kanssa. Totta.... Mulla ei ole enää muita kun 2 kpl Canon tse laseja mitä adapterin kanssa käytän... Muut suoraan Sonyyn sopivia.
Olen ajatellut, että vanhoista objektiiveistani pidän Zeissin 28/2 ja Nikkor 55/3.5 makron. Natiiveja objektiiveja löytyy Sonyyn niin hyvin, etten näitä(kään) tarvitsisi, mutta noissa on tiettyä fiilistä. Ja jotenkin haluan myös säilyttää muiston menneestä. Kysymys on siis paljolti tunnejutuista sillä Nikoniun G-mallin muovihässäköiden käyttö Sonyssa ei ole käynyt edes mielessä, eihän niihin liity kuin käyttöarvo "Manual focus heaven" hieno jos se jonkun kohdalla toteutuu. Kun omistaa paljon vanhaa kino-mf-optiikka, niin täyskennoiset peilittömät ovat oikea paikka hyödyntää niitä - DSLR:n ja tähystyslasit voi unohtaa. Ostaa vaikka ihan halvimman käytetyn A7:n 500 eurolla, niin asiat ovat paremmalla mallilla kuin just minkään peilikameran kanssa. Mutta varmaan myös Nikonin Z-peilittömässä tulee olemaan sama asia, että jotta mf-heaven olisi täydellinen, niin objektiivissa pitää olla sähköt. Tsekatkaa kuinka Zeiss Loxiat toimii Sonyssa. Kun tarkennuskierää kiertää, niin suurennus pomppaa automaattisesti esille. Myös täydellä aukolla tarkentaminen olisi hyvä juttu. Yksi asia on sitten sähköinen etsin. Jos se on tarpeeksi hyvä, niin ehkäpä siitäkin näkee tarkennuksen melkolailla hyvin. Sony A7r3 evf lienee jotakuinkin parasta mitä nyt on markkinoilla. Siitä tarkennuksen näkee kokolailla ok jopa ilman suurennusta - useimmiten. Objektiivin himmentäminen, valaistusolot, keskittymisen herkpaantuminen jne voivat käytännössä heikentää tulosta. Eilenkin otin yksi potretteja ja harmittaa kun ehkä setin paras kuva on hiukan niin sun näin tarkennettu. Tilanne on hiukan kiireinen, täytyi toisessa kädessä pitää heijastinta ja aurinkokin taisi tulla pahasti sivusta etsimen ja silmän väliin... Kyllä automaattitarkennus on käytännössä usein aika hyvä.
"Manual focus heaven" on kyllä markkinoinnilta yksi parhaita "lisäarvoa tyhjästä"-oivalluksia viime vuosilta. Kun noilla ei saa autofokuksellakaan aina tarkaksi ja mitä ihmettä maagista noihin vanhoihin pullonpohjiin sisältyy, jota pitäisi viiden tonnin rungolla kaivella esiin?
Tälläkin foorumilla moni Nikonin käyttäjä tykkää, että AF-D obiskat on aivan mainioita ja erinomaisia. No samoja "pullonpohjia" ne enimmäkseen ovat kuin myöhempi Ai-S sarja. Ja siten se autovertaus. Onhan heitäkin jotka tykkäävät käsivaihteisista autoista vaikka käsikäyttöinen vaihteisto nykytekniikan valossa onkin täysin epärationaalinen vempele. Eli ehkä se käsin tarkentaminen liittyy ihan vaan puhtaasti iloon jota vempeleiden manuaalinen käyttö joillekin tuottaa? PS Et kai ennusta, että Nikonin peilitön maksaa 5ke? Olisi aika jyrkkä aloitus uudelle järjestelmälle...
Ai meinaat että tuon olisi ihan markkinointi keksinyt? Minä kun oletin sen olevan ainoastaan harrastajayleisön keksimä ilmaus liittyen tarpeeseen joka oli kenties voimakkaimmillaan vuosituhannen alussa eli aikaan digikameroitten yleistyessä filmivehkeiden kustannuksella. Haluttiin saada manuaalilasit sopimaan digirunkoihin ja Canon oli jonkinlaisessa suosiossa mutta ei siihenkään Leica M sopinut. Manual Focus Forumkin on perustettu jo 2007. " A new life in a digital age" Manual Focus Lenses M42 Exakta Carl Zeiss Jena lenses and film cameras
Miten voi näkemys kääntyä 180-astetta sen mukaan mitä roinaa itse on hankkinut? Vielä vuosi sitten kehuit kaikkea mitä Nikon oli valmistanut täysin estottomasti ja dissasit muita merkkejä edes näkemättä, mutta nyt kaikki on toisin.
Siksi tätä ketjua onkin niin hyvä lukea. Sitä kun huomaa, että uusi tekniikka ei tosiaan ole välttämättä tarpeen muuta kuin kaupallisessa mielessä. Ja se mistä on tehty trendikästä, saattaa ollakin ihan huuhaata käytännössä. Mukavampi tätä on lueskella kuin pidempiä juttuja lontooksi nuorison kirjoittamana.
No jopas sinä kuvittelet olevasi tarkkaan selvillä siitä mitä mitä tavaraa minulla on kaapeissa Mutta täytyy tuottaa pettymys, näitä mainittuja Nikonin AF-D obiskoja en ole koskaan suuremmin harrastanut ja sen viimeisenkin (oli muuten 180mm/2.8) myin pois joskus 4-5 vuotta sitten. Toisin kuin jostain muusta AF-D ohitarkentajasta, 180 millisestä jäi oikein hyvät muistot. Tuo 180mm/2.8 on muuten siitä hauska konstruktio, että sen saa optisesti tasan samanlaisena myös Ai-S versiona. Manual focus heaven )))
Lähimmäs MF-taivasta olen päässyt Voigtländerin linsseillä, sekä Nikon F että m4/3. E-M1.2:ssa peaking päälle ja menoksi, kun siihen tottuu niin yleensä tarkennus osuu kohdalleen. Sen verran pitää kuitenkin mussuttaa, että harmittavasti jättivät m4/3-laseista elektroniset kontaktit kokonaan pois. Kamera ei siis tiedä mikä linssi on kiinni ja mikä aukko valittu. Vakaaja tarvitsee tiedon polttovälistä, jotta se osaa toimia luotettavasti. Tämän sentään saa linssitietokannan kautta sille kerrottua. Mutta aukkotietopa jää saamatta kokonaan, mikä välillä jälkikäteen kismittää. Lisäksi näyttäisi että kameran valomittaus on välillä hieman epäluotettava. Tämä johtunee siitä että kamera ei voi käyttää himmennintä valomittauksen aikana, kuten sähköisillä linsseillä, joten lopputulos voi tietyissä valaistuksissa mennä metsään.
Noct tulee! Oletko valmis? Nikon has a new “NOCT” trademark for cameras and lenses Read more: Nikon has a new "NOCT" trademark for cameras and lenses | Nikon Rumors 256.8 mm pitkä normaali.
Kiire näyttää olevan jo kuitenkin ja ymmärrettävästi. Huhuilevat julkistusta ennen Photokinaa, mutta tuskinpa kannattaa uskoa mitään varsinaista tuotantoa tänä vuonna arvaisin. First set of rumored specifications for the Nikon mirrorless cameras | Nikon Rumors
Video julkistettu. Ei ihan kauheen informatiivinen vielä. IN PURSUIT OF LIGHT More content coming soon. Nikon | Special Event 2018
No niin, pian saadaan vähän lisää säpinää markkinoille! Jännä nähdä tuleeko Sonyyn siirtyneistä paluumuuttajia.
Ihan hyvä, kun tulee peilittömiä vaihtoehtoja. Teen edelleen maksukeikat kuten ennenkin koetelluin ja testatuin konstein sekä metodein, mutta toki vapaalla voi tutustua tähän peilittömään tarjoomaan ja miettiä sitä keikahdushetkeä sitten, kun peilittömän edut alkavat konkretisoitua.
Näitä kaiken muuttavia uusia laitteita on ollut viime vuosina paljon. Nikonilla, jonka tunnen parhaiten, sellaisia julkistuksia ovat olleet ainakin D5/D500 ja D850; muilla merkeillä ainakin Sony a9, Fuji XH-1, Canon 5Ds, Olympus OM-D E-M1 mark II. Savun laskeuduttua ja hypen haihduttua on kaikki jatkunut ihan niinkuin ennenkin. Epäilemättä oivaillisia pelejä kaikki nuo mainitsemani, en hetkeäkään epäile, ja sinällään vievät valokuvausta eteenpäin. Itsekin uskon jossain vaiheessa hankkivani D850:n. Jonain päivänä saatan tosiaan jopa peilittömän hankkia pääjärjestelmäkseni minäkin, mutta kyllä se nyt vielä on kaukana. (Ainoa asia joka tällä hetkellä siihen suuntaan puhuu, on tuo pieni lihastauti joka vaivaa, saattaa jossain vaiheessa edellyttää kevyempää järjestelmää, mutta kun ei noista oikein tulisi sitten kysymykseen kuin Fuji, eikä Nikoninkaan peilitön varmaan mikään kevyt ole, objektiiveineen.) Kuitenkin tosiaan lukuun ottamatta pientä etujoukkoa, jolla on aina uudet järjestelmät käytössä, kuvaajien puuhat jatkuvat suunnilleen samanlailla kuin aina ennenkin, vaikka vallankumouksia on ollut pirukseen viimeisten vuosien aikana. Ja mikseivät jatkuisi, kuva asetuksilla f/2.0 1/250 ISO 100 perustriggerillä ja studiosalamoilla syntyy ihan samalla lailla kuin ennenkin ja kaikkeen järkevään tarpeeseen riittävät kennot tallentavat niitä oikein hyvin. Mutta vallankumous tästäkin taas seuraa, luulisin.
Olli osui naulan kantaan. Saisipa aina euron kun jonkun uuden vitkuttimen markkinoidaan olevan "the game changer" tai "revolutionary, not just evolutionary".
Ääni muuttuu kellossa sitten kun tarkennus paranee niin paljon että urheilukuvaajat siirtyvät peilittömiin. Ja video. Mutta nythän sieltä on tulossa surkean pieni Sonyn kilpailija vaan. Miksei jotain tollasta kunnollista kuin 2012 joku piirteli. Onko siihen pantu kaksi peiliä etupuolelle? Ettei ikävä yllätä.
Jep. Olen sitten varmaan vanha jäärä, kun en minäkään kulje jokaisen sensaatiomaisen uutuuden perässä. Itse asiassa viime aikoina vaihtotahtikin on koko ajan hidastunut, kun mielestäni peruskuvassa ei ole enää ollut samanlaista nopeaa parannusta kuin ennen. Joku videokuvan parannus EVVK. Peilitöntä kokeilin, ja ei se kokoero niin mullistava ollut, vaan jopa päinvastoin tämmöiselle isokouraiselle. Etsinkuvan kannalta peilillinen on jopa parempi kun siihen on koko ikänsä ajan tottunut, se sähköinen kuva kun ei ole sama kuin mitä silmä näkee. Fujissa ero oli jopa liiankin iso värimaailmassa. Veikkaan, että menee monta vuotta kunnes taas kokeilen jotain. Nykyinen SLR, superzoom ja taskukokoinen on kolmikko, jolla minä pärjään. Ja kun niitä on oppinut käyttämään & miten kuvat mulkataan paintshopissa, niin ei halua turhaan nähdä vaivaa. Kiksit saa jo jostain muusta kuin kameran nippelien hieromisesta.