En ole kulkenut filmikasettien kanssa läpivalaisulaitteiden ohi. Yritän tänään ehtiä kehittää Kasimirin konstilla räpsityn filmin. Eiköhän se taas kerro jotain lisää. Joo, filmikuvaaminen on mielenkiintoista.
Objektiivitulppa päällä räpsitty filmi kehitetty. Kasimirin konsti tepsi. Koko filmillä somat raidat. Alkavat voimakkaammin filmillä olevan tekstin puolelta. Tarkoittaneen kai, että takakannen alapuolen tiiviste falskaa. Filmi on nyt kuivumassa, mutta selkeät raidat näkyi jo märästä filmistä. Johonkin pajaan kamera on toimitettava remonttiin. Kiitokset kaikille ongelmastani kiinnostuneille ja erinomaisia ohjeita antaneille.
Riippuu tietysti siitä, kuinka päin filmi oli kamerassa. Siihen on tosiaan vaihtoehtoja, mutta asia selviää ainakin siitä ruudusta, josta näet sellaisen valottamasi kuvan, jossa on tunnistettava kohde. Muistuu mieleen tarina Leicasta, joka oli suorastaan mystinen valovuotonsa suhteen. Tässä voi olla toki kyse muustakin, mutta siinä kerrottiin lopulta selvinneen korjaajan jättäneen mielestään turhan osan pois kameran kuoren alta, joka oli muistaakseni jonkinlainen kalvo tai paperi. Muistaako joku tällaista? Entäpä sitten ne jutut, ettei M leicoissa olisi valotiivisteitä pohjapellin ja takaluukun puolella? Ei varmaan pidä ihan paikkaansa ainakaan joka malliin?
Koska Leicasta kyse on ainoastaan yksi paikka missä kannattaa korjauttaa: Fokalta Kameratorin huoltoon siirtynyt Jukka Kelotie. Myyjät - Kameratori.fi
Minun M3:ni kävi ainakin tuommoinen(kin) tapaus. Olihan viheliäinen kun se esiintyi vain välillä, eikä siitä oikein päässyt kiinni että milloin se tulee. Se "turha" tiiviste on mittaetsimen pikkuikkunan ympärillä. Sen puuttuminen aiheutti kuitenkin erilaisen jäljen, sellaisen poikkiviivan ruutujen väliin. EDIT Löysin vielä mallinkin sen tiivisteen puuttumisen aiheuttamasta vuodosta.
Väitän, kerettiläiseksi leimaamisen uhallakin, että raidat johtuvat liian voimakkaasta liikuttelusta.
Tällaisten jälkien synnyssä tuskin on uskosta tai uskomuksista kyse yhtään. Jotain todellista ja konkreettista siinä sen sijaan piilee. Voi aina väittää, mutta millä perusteilla? Ei virheellistä väitettä paranna oikeaksi sen esittäneen kokemuskaan. Mutta arvaillaan. Sitähän se on kun ei pääse tarkemmin tutkimaan.
Heitetääs nyt vielä sellainenkin epäilys julki mikä aluksikin jo tuli mieleen mutta jäi vielä kertomatta. Siis tää SeppoR ja valovuodolta vaikuttava perforoinnin projisoituminen. Tarkistaisin huolella kehityspurkin osien yhteensopivuudet (keskiputki, kannet ja kaikki) sekä mahdolliset säröt. Sitten on vielä sekin että ihan kaikki purkit eivät ole edes suunniteltu niin täydellisiksi, että missään auringonpaisteessa ei voisi tulla heijastumia tai muuta valon pääsyä liian pitkälle sisään. Mutta jokin sellainen että vaikka vääränmerkkinen keskiputki on purkissa niin mitoitus voi olla ihan pienesti eri niin siellä putken ja pohjan valosulussa voi olla läpi asti heijasteleva kohta. (Mutta onko ne negat edes vielä kunnolla tutkittu. Skannerin tekemät temput on tietenkin poissuljettava myös ja tarkasteltava niitä muuten. )
Viestissä #15 on eka kuva jossa sitä innokasta liikuttelua ainakin on. Itse olen todennut liiallisen liikuttelun aiheuttavan voimakkaampaa kehittymistä reikien ympärillä joka ylettyy hiukan kuva-alalle asti. Siinä kuvassa on kuitenkin lisäksi raidat, joita en voi ymmärtää samoin syntyneeksi. Läpivalaisut oli jo puheena, mutta missä filkat ovat kulkeneet ennen kuin Seppo ne hankki?
Filkat ostin Kameratorilta Tampereelta. Tulivat postissa minulle. Toimitus oli uskomattoman nopea. Viestin#15 kaksi ensimmäistä kuvaa kehitin Paterson Tank System 4 pöntöllä. Kuvista näyttää siltä, että keskiputken kautta on päässyt valoa filmin toiseen reunaan. Ehkä. Yleensä olen käyttänyt Jobon 2400 pönttöä, mutta silloin ajattelin käyttää Patersonia poistaakseni Jobon mahdollisesti aiheuttamat ongelmat. Latasin tänään kameraan uuden filmin ja aion räpsiä sen vielä tänään auringosssa objektiivin etutulppa kiinni varmistaakseni sen valovuodon. Jotenkin on alkanut tuntumaan siltä, että vika on kuitenkin jossain muualla kuin kamerassa. No, pähkäilyä näköjään riittää, mutta päätä joutuu raapimaan niin ettei taida enää hiukset riittää.
Hemmetin outoa olisi jos toi vuoto olisi Leican pohjasta. Kehitä seuraava satsi oikeasti pimeässä niin yksi muuttuja ainakin poistuu.
Valotin tänään kaksi eri filmiä objektiivin etuläppä kiinni. Toiseen valotin vielä pari taivaskuvaa, koska niissähän ne raidat näkyivät pahimmin. Kehitin ne D 76 kehitteellä. Leican kunnia täytyy kyllä palauttaa. Molemmat filmit olivat aivan kirkkaita. Eikä taivaskuvissakaan näkynyt raitoja. Olen viimeisen vuoden aikana kehittänyt melko monta filmiä samoin menetelmin eikä näitä raitoja ole aikaisemmin näkynyt. Nyt voisi hiukan jo ärtyneenä kysyä, että mikä helvetti ne oikein aikaan sai. Tosin se D 76 stockliemi jota käytin oli jo mennyt parissa kolmessa kuukaudessa hiukan rusehtavaksi. Voisikohan sillä olla merkitystä. Kehitysliemen tein 1+1 Tänään käytin uutta ja kirkasta kehitettä. Tässä taivaskuva.
Olihan tässä varmaan monta monessa, mutta suurin tekijä oli luultavasti em. kehitteen kuoleminen. Eilen kuvasin yhden filmin ja kehitin sen tällä po.kehitteellä. Tuloksena aivan kirkas läpinäkyvä filmi, jossa ei ollut mitään sävyjä. Ilmeisesti kehite kuoli lopullisesti. Olen varmaankin ymmärtänyt hiukan väärin sen stockliuoksen säilyvyyden. Tänään kuvasin ja kehitin HC 110 kehitteellä Juken viikkoteemaan rengaskuvan eikä siinä filmissä mitään raitoja näy.
Tässä missä liikuttelit oikein kunnolla (liikaa). Väänsin käyrää että näkee paremmin kuinka tarkkarajaisia alueita nuo ovat. Ei mikään kehite voi vaikuttaa tuolla lailla kuva-alalle. (Reunassa voisi toki olla liiallisen liikuttelun näköinen pyörrevaikutus reikien ympäristössä.) (- muut aiemmin mainitut asiat kuten jos spiraali olisikin ilmassa aina purkin paikallaan ollessa) Enpä ole kuullut että D76 stokki voisi niin vaan lakata toimimasta kokonaan lyhyellä aikavälillä. Kertakäyttöisenä vieläpä! X-tol kyllä. Jotain virheellistä käyttöä siinä täytyy olla tai sekaannusta. Esim vain stockia varastoidaan nimensä mukaisesti. Mutta tämäkin on ihan asian vierestä koska ei noi raidat synny kehitteen vaikutuksesta. Huonontuneenkaan kehitteen. Kehite vaan kehittää. Sullahan oli osa ruuduista ihan ok jo aiemmin samoolla filmeillä. Ei varmaan ole tutkittu filkkoja tarkkaan. Miten esim ne reunat. Ja kuvaamalla noi ilman skanneria. Voi olla viallisia filkkojakin. Mistä lie kontissa tulleet Suomeen Fomat. 2000-luvulla on menneet uusiksi monet läpivalaisut eikä välttämättä filmiystävällisempään suuntaan todellakaan. Filmeistä päinvastoin ei yleisesti ottaen tarvitse enää välittää koska ovat niin harvinaisia.
Kun tuosta liikuttelusta on nyt ollut puhetta, niin tänään vatkasin pönttöä oikein kunnolla nähdäkseni liikuttelun vaikutuksen. Siis liikutin reilummin kuin koskaan elämäni varrella. Filmistä tuli mielestäni hyvä. Joo, siellä Juken viikkoteemassa on se rengaskuva. Eilen kuvaamani filmi, joka oli samaa Rolleita bulkkirullalta, tuli koko matkalta tämän näköiseksi. Siis sillä vanhalla kehitteellä aikaisempien kehitysten mukaisesti. Perferointireikien varjot tulivat kuvaan, koska se filmi on hiukan irti paperista. Koko filmi on kirkas ja puhdas ilman minkäälaista valon osumaa. Keksipä selitys.
Ei siis näy raitoja! Toki voi olla että kehite ei kehitä. Mutta ilmiselväst se on kehittänyt koska olet kuvia näyttänyt. Kolme kuukautta taitaa Kodak lupailla stockille avattuna? Mutta täähän nyt ei selitä raitoja. Sanoin vaan etten ole kuullut kerrotunlaisesta D-76:n kuolemasta. Etttä yhtäkkiä lakkaa kokonaan kehittämästä. Jos siihen laittaa filminpään täydessä valossa, eikö mustumaa synny? Näin minä välillä tarkistan tauon jälkeen vanhan kehitteen toimivuutta. Siis valossa ollut pääkään ei saanut mustumaa? Eikö Fomissa ollut vain raitoja? Nyt puhut Rolleista.
Ne Fomat loppu, kun piti tehdä niitä kokeita. Avasin eilen bullkirullan, joka on ollut jääkaapissa jonkin aikaa. Edes filmin päässä ei ollut mustumaa. Minulle koko keissi on aika käsittämätön. Se eilinen filmi, josta tämä kuvapätkä on , jäi kaihertamaan, koska siinä oli kuvia tilanteista , jotka enää eivät toistu . No, kännykkä oli tietysti mukana joten pari kuvaa jäi talteen päivästä. Oppia tuli kuitenkin. Vastaisuudessa, ainakin merkityksellisen filmin ollessa kyseessä, kehitän samasta filmistä pienen koepalan. No, joka päivä oppii jotain uutta. Toivottavasti ei ihan heti unohda oppimaansa.
Ihan vaan se pikku pää kinofilmistä mikä spiraalille laittaessa leikataan pois riittää niin testiin. Tuoreelle kehitteelle kannattaa katsoa ihan kellosta aika, jossa syntyy tietynlainen mustuma. Tähään voi sitten verrata edes suunnilleen, jotta sentään tulee varmuus että kuvaa syntyy. Käyhän sitä joskus vahinkojakin että litkut menee väärin, keskeyty kehitteeseeen tms. Kerran unohdin että olin tyhjentänyt kehitepurkin la laittanut sen täyteen vettä likoamaan. Tuota filminpalaa aika paljon käytetään kiinnitteen testaamiseen, mutta harvempi muistaa että se on kätevä kehitteellekin. Korkkiinn olen ottanut litkua ja siinä huljutellut palasta. Valoa vasten nostelee ja seuraa kehittymistä tai kiinnittymistä. Aina ei auta kehitekään.