Vs: Kuitupaperin kuivaus jne Vihdoinkin sain hankittua liimapaperia ja kokeiltua tätä. Toimii kuin junan vessa. Yön annoin kuivua ja tuloksena viivasuora vedos. Kiitos Kapalle (jälleen) erinomaisesta vinkistä. Aika monta erilaista tekniikkaa olen kokeillut ilmakuivata baryyttivedoksia ja tämä ensimäinen joka todella toimii. Sen verran lisäystä aiempiin juttuihin, että liimapaperia saa myös happovapaana. N. 2cm leveänä maksoi 11€ rulla paikallisessa kehystämössä.
Vs: Kuitupaperin kuivaus jne Jos joku vielä teippailee kuitupaprua lasille tms. niin tämä vaikuttaisi hyvältä vaihtoehdolta. Törmäsin RFF:ssä aiheeseen. http://johnmcd.zenfolio.com/img/s5/v129/p572541301.jpg PS: RC:lle jos vedostaa, niin lienee sitten ihan sama vaikka "vedostaa" tulostimella... ;-)
Vs: Kuitupaperin kuivaus jne Muutama kommentti paperin kuivatuksesta (kun liippaa niin lähelle omaa leipälajia); - kuivatusrumpu -- kuivuu ja kutistuu kauniisti jos paperi kuivataan rummussa kahden imukartongin välissä (ei siis siirrry myöskään kemikaaleja) - usein vesiväritöitä tehtäessä vesiväripaperi kastellaan ensin ja sitten vasta teipataan liimapaperilla vanerialustaan tai vastaavan. Kuivuessaan paperi kutistuu ja pingottuu sileäksi - kuivuessaan paperi tarttuu aluksi kiinni tiettyihin materiaaleihin (lasi, metallit yms) ja kuivumisen edistyessä tämä sidos irtoaa..ja sileä pinta (voisi siis olla muutakin kuin sileä kiilto). Alussa tarvitaan tietysti kontakti, mutta telaaminen tuntuu aika rajulta (vaaditaan tosiaan jos paperi ei ole tarpeeksi märkä. Teippaamisen voi korvata metallikehikolla jossa on kyljessä reikiä. Näitä (kiiltolevy+arkki+kehikko) sitten kätevästi pinota korkeiksi pinoiksi, huokoisesta kankaasta pinon päälle huppu ja puhallin puhaltamaan hupun ulkopuolelta...vuorokauden päästä pinon arkit ovat sitten kuivia.
Jatketaan vanhaan ketjuun. Jos haluan kiillottaa kuvani kromilevyllä kuivurissa, niin meneekö näin? -paperi on hyvin huuhdeltu arkisto pesurissa ensin, jonka jälkeen kevyt lastakuivaus -liotetaan loppuhuuhteluaineessa -kuivataan lastalla jonka jälkeen telataan huolellisesti kromilevyyn kiinni. -kuivuri kiinni ja päälle -vähän päästä, jos kaikki meni niin kuin elokuvissa kuvat ovat kauttaaltaan kiiltäviä ja lähtevät irti helposti
Kaikein tärkeintä on puhtaus. Kromilevyn pitää olla TODELLA puhdas, perusteellisen pesun jälkeen pyyhitään vielä alkoholilla. Kuvan pitää olla hyvin huuhdottu ja lopuksi käsitellään loppuhuuhteluaineelle. Aiemmin Tetenalilla oli liuos nimeltään GLANZOL, joka oli juuri kiillotettavien printtien loppuhuuhteluaine. Nykyisin on Mirasol 2000, joka on "yleisloppuhuuhtelu", mutta sen mimessä on myös se Glanzol ja sitä suositellaan edelleen samaan tarkoitukseen. Entiedä miten koostumus on muuttunut vuosien myötä. Aivan olennaista on saada printti kromilevylle ilman väliin jääviä ilmakuplia, ne tulevat ikävästi näkyviin muuten kiiltävässä pinnassa. Siksi mielestäni printti siirretään levylle tippuvan märkänä ja yhdestä reunasta alkaen huolehtien siitä, ettei kuplia jää väliin. Tämän jälkeen telataan ylimäärä vedestä pois ja laitetaan kuivuriin paistumaan. Ritinän kuuluessa toivotaan parasta....
Sitä huuhteluvettä kannattaa vähän levitellä kiiltolevyn päälle jo valmiiksi, tämä myös hiukan jäähdyttää levyä. Minulta vanha Glanzol loppui ja kokeilin Kodakin Photo Flo'ta, toimii yhtä hyvin. Kromilevyä kiillotan harvakseltaan renessanssivahalla. https://en.wikipedia.org/wiki/Renaissance_Wax
Mun kokemus kertoo, että kuvien kiillotuksessa kromilevyllä olennaista on täydellinen huuhtelu. Siis pitkä huuhteluaika minkä tahansa kemikaalin jälkeen niin, että paperikuvan gelatiinipinta ei huuhtelualtaassa tunnu lainkaan liukkaalta. Tämä siis käytännön kautta opittuna ja päinvastoin kuin mestari yllä kirjoittaa, edes ilmakuplien poistaminen ei ole niin tärkeää kuin perusteellinen huuhtelu.
Kokeilin ja oikeestaan onnistui juuri niin hyvin kuin kyseisen kromilevyn laatu antoi myöten, eli kiilosta tuli samaa tasoa kuin kiiltävässä muovipaperista on. Pyyhin Sinolilla eka levyt, joka ei selvästikkään ole parasta levyn pyyhkimiseen, koska siitä jää jäänteitä. Hyvin huuhdotut printit uudestaan pesuriin ja sormilla kokeilin, ettei ole liukkaita. Liotin Kodakin Photo Flossa printtejä. Toisen kuivasin lastalla kuvapuolelta ja toista en kuivannut mitenkään. Kummassakin oikeestaan tulos oli yhtä hyvä, mikä oli huomioitavaa niin kuvapuolelta kuivattu oli paljon helpompi kiinnittää ja telata levyyn, koska välissä ei ollut runsaasti liukastavaa loppuhuuhteluainetta. Mitään järkevää kuvaa ei saa malliksi tänne laitettua, koska eron näkee vain silmällä hyvässä valossa.
Photoimpex ainakin myy vielä https://www.fotoimpex.de/shop/fotolabor/doran-premier-hochglanzfolie-3048x4318-cm.html
Sinolin saa vedellä pois. Eri asia on onko vedessä esim kalkkia tms josta jää taas jotain. Sadevesi oli pehmeänä PH:ltaan ennen hyvää, jokivesikin kun suoraan suolta suodatettuna. Nykyisin en tiedä onko rikkihappoa liikaa pilaamaan?
Sopiiko tohon kiillotukseen joku muukin peltilevy, kuin kromattu? Voisi vaan kiillotetun offset pellin tai rosteripellin hommaaminen paljon paljon helpompaa kotimaasta ihan.
Eiköhä se tilaaminen netistä ole paljon vaivattomampaa, kuin noitten itse hinkkaaminen kiiltäväsi ja sitten todeta, ettei toiminutkaan, vaan uusiksi koko homma jne... Jos ei ole kiire, niin reilun paksu lasilevy, jolle telaat kuvan ja annat kuivua huoneenlämmössä. Paksu siksi, ettei mene rikki telatessa. Telaamista ei kannata tehdä hellällä kädellä. Kapa
Onneksi täältä löytyi taas hyvää infoa. Tein viikonloppuna muutaman Baryttivedoksen ja nyt ne pitäis saada suoraksi. Ei kun uudestaan kastelemaan ja liimaprässin väliin. Ennen vanhaan nuorena sillä kromipelti jutulla kuivasin.
Älä laita märkänä kuitenkaan liimaprässiin, vaan anna kuivua naama alaspäin kuivaksi ekana. Nimimerkillä kokemusta on ja tarras kiinni
Niin no silleen mä meinasinkin että taakse kosteutta. Mutta täytyy todeta että on noi paperit aika kippuroita joten ehkä se kuivattaminen pitäis tehdä jotenkin toisin ennen sitä silitystä. Nyt joutuu hiukan kovakouraisesti niitä koppuroita käsittelemään. Liestyykö ne kun sinne taakse sitä sienellä laitetaan, sen näkee. Toi Kapan ohje vanerille ja liimanauhalla kiinni kuivumaan on varmasti hyvä konsti.
Jos kuumaliimaprässillä suoristat, niin kuivaa ensin ja sitten taustan kevyt kostutus ja hapottomien pahvien väliin prässiin kostea puoli alaspäin. Pingota kiilakehyksiin hyttysverkko ja laita siihen märkä kuva (lastalla liiat vedet pois)taustapuoli verkkoa vasten, ettei tule verkon kuvaa kuvaan. Sitten toinen kehys päälle ja siihen taas kuva jne... Näin ei pääse käpristymään liikaa. Nykyisin kuivaan noissa sieniä. Kapa
• Kapan erinomaisiin ohjeisiin voisi lisätä vedoksen kääntöpuolen kostuttamisen kevyesti suihkepullolla, säädöllä "hienojakoisin sumu". Vedos saa kuivua hetken ennen sen laittoa pahvien väliin ja lämpöprässiin.